Bok: Faglig informasjon på internett, Bertnes, Pål A. 2005.
Sammendrag fra kap 2 – 4 :
Informasjonskompetanse er nødvendig for å kunne søke, velge og bruke det materialet som ligger ute på nettet.
Det er 7 kriterier som beskriver begrepet info.kompt.
klar over at korrekt informasjon er nødvendig
innser behov for ny informasjon
identifiserer funn i materialene
formulere søkestrategier
søker effektivt
kritisk vurderingsevne
utnytter ny informasjon
Brede søk drar med seg støy, men gir oversikt, bredde og ideer. Smale søk gir mindre støy – mer direkte rettet. Fagbibliotekene er et bra sted å starte søk. Studenter bør utdanne seg mot informasjon kompetanse lese, kurs, målrettet arbeid, metodebevisthet. Være oppmerksomme på og ulikhet i de ulike nettstedene kommersielle, ideologiske, bedrifter, hjemmesider osv. Det er mer en 15 milliarder steder som blir skummet og i dette materialet ligger det ca 500 milliarder sider. El.bøker tar ikke over for den tradisjonelle boka. Mange ulike prosjekter i gang for å scanne inn bøker. Viktig med riktig kildekritikk Hvem står bak? Hvem er med i redaksjonen? Hvem er forfatter?
Sammendrag fra kap 5-7 :
Kap 5 tar for seg kildekritikk. Hvordan og hvorfor skal vi være kritiske til kildene vi finner på nettet? Troverdigheter kan sjekkes på innhold, seriøsitet. Er dotorgrads arbeider eller master oppgave ol. Hvor har man funnet stoffet. Publiseringsportaler. Spesielle fagportaler eller generelle prortaler. Spørsmål ved den faglige aturiteten. Sjekke utgiver - forfatter. Hvem er dette har han gitt ut noe fra før. Hva sier fagområdet. Er stoffet oppdatert - dato - revisjon osv.
Kap 6 Handler om å effektivt kunne finne frem på nettet. Sørge for å ha god startside. feks hjemmesiden til et universitet osv. med mulighet til å utnytte seg av "godkjente" portaler. Starte med basis feks bibliotekkatalogene. Internett er full av ulike nettsteder med ulik tilnærming. Obejktivitet/partiskhet, kommersielle steder, idealistiske steder. Samtalegrupper, nyhetsgrupper. Søkemotorene harogså ulike tilnærminger- går inn i stoffet med ulikt utgangspunkt. Noen surfer på overflaten , andre er kun relatert mot forskning osv osv.
Intranet er er internt nett for en virksomhet eller institusjon som du må være forhåndsgodkjent for å kunne gå inn i og du må ofte være koblet opp på nettet fysiskt på stedet.
Kap 7 tar for seg metodisk fremgangsmåte for å søke informasjon. Vi skal stille oss spørsmål om hvilke behov vi selv har for informasjonen. Videre bør vi planlegge en søkestrategi. Brede / smale søk? Hvor - hvilke portaler, startsider? Vi bør videre klart definerer hva vi leter efter dvs ha en formening om stoffet på forhånd og vi må / skal ha en kritisk vurderingsevne. Kjenne til de ulike kriterier for kildekritikk
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar